Så…
Ytterligare en gång
så har en ”hackare” dumpat ut en hel användardatabas med användarnamn och
lösenordshashar. Intet nytt under solen. Det enda som ändras i namnen på de
”hackade” sajterna.
Anledningen till att
jag skriver ”hackare” med apostrofer är den att med största sannolikhet så var
det inte ens avancerat, utan det gick nog till och med att använda fina GUIn
för att få ut datan och med det säger jag inget om hur kompetent hackaren är
utan mer hur inkompetent utvecklarna av sajterna är eller för att inte slå på
de som ligger, de som varken får tid eller betalt för att säkra koden.
Observera nu att bara
för att lösen orden är hashade så betyder det inte att lösenorden INTE är
knäckta (dubbla negationer, jag vet). Med program från t.ex. Elcomsoft så är den
biffen snabbt löst.
Så de stora frågorna
är hur många gånger ska detta ske innan vi konsumenter ställer krav på
leverantören, i detta fall en webbsajt, att våran information ska sparas på ett
säkert sätt. Där säkerheten på något sätt också är verifierad
När ska utvecklare
får betalt och tid för att säkerställa att koden är säker. För varför betala
för något som inte händer. Det tog ju 15 år innan jag för första gången behövde
ett säkerhetsbälte, så varför ska jag betala för det innan.
När ska det bli ett
krav i Sverige att om en sajt, leverantör eller dyrligt blir hackat, så ska
jag, som konsument, bli informerad om att min data (personnummer, email,
lösenord) kan vara uthämtad av en icke av mig godkänd person? Och med det så
menar jag att om jag skapar ett konto på en sajt så innebär det att
administratören för den sajt har full tillgång till min data.
Så nu är det bara att
välja. Antingen lutar vi oss tillbaka och väntar på nästa ”nyhet” eller så
ifrågasätter vi och ställer krav.
Jag vet att det inte
alltid är lätt, men kom ihåg att konsumenten har alltid rätt och ha inte samma
lösen på alla inloggningar.
PS. Sido spår på
ämnet. ” Innebär
det att administratören för den sajt har full tillgång till min data”? Hade
mail hos spray förut och upptäckte till min förvåning att när jag ringde in
till supporten så såg dom mitt lösenord i klarttext. Det kan vara svårt att
veta sådan innan man upptäcker det men efter den incidenten säkerställde jag
att alla min lösenord var olika. Använd t.ex. PasswordSafe för att hålla koll.
Länk
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar